Obaveza kojoj se svi priklanjaju i bar jednom godišnje je ispunjavaju, a vlasnici su motornih vozila, naziva se mali servis. Često na početku svoje vozačke karijere, vlasnici automobila nisu u potpunosti upoznati sa značenjem ovog „pregleda“ i uređivanja automobila, pa nije najjasnije kada je potrebno da se određene stvari urade, kao i zbog čega se sve to radi. Čak i onda kada postoji odgovornost da se mali servis uradi na vreme, uvek postoji veliki broj vozača koji i dalje nije u potpunosti svestan značaja ovakve brige o motornom vozilu.
Zato ćemo kroz nekoliko redova rečenica pokušati da koncizno i jednostavno objasnimo zašto je zamena ulja i određenih filtera veoma važna da se uradi automobilu, recimo, tj. zašto je važno uraditi mali servis, kada se radi i na koliko se vremena obnavlja.
Kada se radi mali servis?
Osnovni zadatak koji se radi na malom servisu jeste promena motornog ulja. U suštini, mali servis može neko da uradi i sam, ukoliko ima dobrog znanja kada govorimo o motornim vozilima, ali je ipak najbolje posao prepustiti majstorima, automehaničarima, koji vrlo brzo i uredno sve šta treba provere i zamene.
Motorna ulja koja se koriste dele se na mineralna, polusintetička i sintetička, a koje se sipa u koje vozilo zavisi isključivo od tipa vozila. Bitan odgovor jeste na pitanje kada se menja motorno ulje?! Ono se menja na svakih pređenih 10 do 15 hiljada kilometara. To je preporuka majstora, tehničkih preporuka, s tim što se kod starijih vozila, koja koriste mineralna ulja, preporučuje mali servis i menjanje ulja na svakih pređenih 5 do 7 hiljada kilometara. Uz promenu ulja dolazi i promena filtera, a kada se koji filteri menjaju sledeće je pitanje na koje dajemo odgovor.
Promena filtera na motornim vozilima
Postoji više vrsta filtera u jednom motornom vozilu. Tu su filteri ulja, filteri za vazduh, kao i filteri kabine, tj. klime. Prilikom svakog malog servisa, kada se vrši promena motornog ulja, bitno je da se promene i filteri za ulje. Njihov zadatak jeste da očiste ulje od eventualnih metalnih ili nekih drugih opiljaka. Filtere za ulje delimo na filtere kućišta i filtere koji predstavljaju uloške za kućišta.
Kada govorimo o filterima za vazduh oni se, kako praksa pokazuje, menjaju uglavnom nakon svake druge promene ulja. Odnosno, njihova promena je najčešće tokom svakog drugog malog servisa. Savet je, budući da su prilično jeftina promena, promenite i njih prilikom svakog malog servisa, jer to može samo da doprinese boljem radu i očuvanja motora. Uloga im je da zadrže sve nečistoće iz spoljašnje sredine i tako sačuvaju motor od njih.
Na kraju dolaze filteri kabine, odnosno filteri klime. Kako se klima koristi tokom cele godine, uglavnom, bitno je redovno promeniti filtere klime, baš zbog vazduha koji se udiše tokom vožnje. Zato se njihova zamena vrši jednom pre početka leta, kada se klima koristi uvek, kao i jednom pre početka zime, kada započinje sezona grejanja. Samim tim, mali servis se, sa svim koracima ili određenim, radi dva puta godišnje.