Svakodnevno prenosimo i primamo razne informacije, iskazujemo osećanja i svoje stavove. Komunikacija podrazumeva verbalno izražavanje, ali i pisanje u raznim formama, sve u cilju da bismo sa nekim podelili nešto. Razgovaramo sa kolegama na poslu, sa porodicom ili prijateljima. Tema mogu biti neke svakodnevne stvari, bitne ili manje bitne, možemo saopštavati i primati dobre, ali i loše vesti. Često u komuniciranju dolazi i do rasprave, neretko i svađe, ali to je sasvim normalno, nekada i poželjno kada branimo svoja uverenja.
Kada poželite da usavršite svoju veštinu komuniciranja sa drugima, dajte sebi vremena i budite strpljivi. Sve je stvar vežbe, i volje pre svega. Potrebno je da shvatite da ukoliko želite da sa nekim vodite uspešan razgovor, potrebno je da vi, a i druga strana ili strane u tom razgovoru, imate određene kvalitete. Ne morate da se služite komplikovanim izrazima, kao ni da budete preopširni. Ključ je u jednostavnosti, i sposobnosti da se sa manje rečenica kaže više.
Slušanje je važno
Redovno razgovarajte sa članovima porodice, prijateljima i kolegama na poslu. Na taj način stičemo i gradimo poverenje. To nekada mogu biti ozbiljne teme, kao neki planovi ili buduće obaveze, a nekada pričajte o nekom vašem hobiju, utakmici ili filmu. Dobro slušanje je vrlo važno u efikasnom komuniciranju. Niko ne voli kada samo jedna osoba non stop priča, iznosi stavove i svoja zapažanja. Dopustite drugima da vam se povere ako za tim imaju potrebu. Pažljivo saslušajte sagovornika, ali pritom pažljivo dajte svoj komentar ili savet ukoliko je to neko tražio od vas.
Budite iskreni i jasni. Nemojte govoriti samo ono što drugi žele da čuju, već dajte dobre argumente ako imate drugačije mišljenje. Na poslu i u privatnim odnosima, ukoliko ste nešto obećali, potrudite se da to obećanje i ispunite. Svojim delima, a ne samo rečima gradite poverenje i zadobijte poštovanje drugih. Kada pričate obratite pažnju i na govor tela, kako svog tako i vašeg sagovornika. Isto primenite i kod slušanja. Jer i ta neverbalna komunikacija mnogo može reći, a i na osnovu nje mi možemo iskazati svoju reakciju, i pružiti jasniju povratnu informaciju.
Postavljanje pitanja i ton u komunikaciji
Pitanja se postavljaju da bismo dobili odgovor. Postavljanje pitanja privlači pažnju svih učesnika komuniciranja. Ukoliko vidite da druga strana nije zainteresovana, nemojte forsirati interakciju. Sačekajte pravi momenat, jer možda je to samo privremeno. Neko je imao stresan dan na poslu, ili neki privatni problem, pa trenutno nije u mogućnosti da sa vama ostvari kontakt koji vi od te osobe očekujete.
Kada pričate povedite računa o tonu kojim se nekome obraćate. Nemojte vikati, ni biti drski. Ukoliko vam je ton prijatan, lakše ćete započeti razgovor, i bićete efikasniji u poruci koju želite da prenesete. Isto važi i za dobijanje povratne informacije od drugih. Ukoliko neko pokuša da vas isprovocira, ne nasedajte, već pažljivo birajte reči, i pokažite da vas ne mogu izbaciti iz takta. Dajte primer ostalima, jer dobar model komunikacije će svi pokušati da slede. Ova pravila sledite kako u poslovnim razgovorima, tako i u interakciji sa članovima porodice ili prijateljima.
Za više korisnih saveta, pratite naš portal politikon.rs.